Tänä päivänä puhelin on paljon enemmän kuin soittamisen väline. Puhelinsovellus on vain yksi sovellus muiden joukossa, ja erityisesti milleniaalit käyttävät mobiililaitteitaan viestintään monin eri tavoin ja yhä harvemmin perinteiseen puheluun.

Tästä johtuen puhelu on alkanut tuntua monille hyvin henkilökohtaiselta asialta. Kun se vielä tulee oudosta numerosta, on syytä huolestua tai olla vähintäänkin epäileväinen. Asiaa ei auta uutisointi puhelimitse tapahtuvista tilausansoista ja valepoliiseista.

Rekrytointiviestintä on muuttunut

Vanha tapa ajatella on, että hakija ei uskalla vastata puheluun, koska hänellä on velvoitteita hoitamatta ja niiden hoitamista vältellään. Todellisuus on kuitenkin nykyään se, että puhelimella lähestyvää tahoa on syytä pitää epäilyttävänä.

Rekrytoijalle lähestyminen soittamalla on kuitenkin luontevin tapa avata vuoropuhelu työnhakijan kanssa. Se, miten hakija vastaa puhelimeen kertoo jo jotain hakijasta ja työhaastattelun sopiminen tehdään aina mieluiten puhelimitse. Puhelu kertoo paljon hakijan käytöstavoista ja ehkä jopa elämänhallinnasta. Tämän vuoksi rekrytoija toivoo aina saavansa hakijan kiinni puhelimitse ja että siihen vastataan asiallisesti ja selkeästi sekä niin, että hakijan kanssa käyty vuoropuhelu muodostaa molemmille osapuolille selkeän kuvan kannattaako työhaastattelua sopia.

Rekrytoijille työnhakijoiden muutos yhä vaikeampaan tavoitettavuuteen on tullut yllätyksenä. Asennemuutosta on tarvittu, sillä on selvää, ettei vanhaan ole enää paluuta. Työnhakijat hakevat samaan aikaan useisiin paikkoihin. Vaikka he odottavatkin yhteydenottoa työtä tarjoavalta taholta, tuntuu kuitenkin suora puhelu usein jopa arveluttavalta, koska soittaja ei ole tiedossa. Hakija usein toivookin, että on syntynyt jonkinlainen luotettava digitaalinen yhteys työtä tarjoavaan tahoon jo ennen puhelinkeskustelua.

Citywork-sovellus tuo viestintään avoimuutta

Citywork on kehittänyt itselleen oman rekrytointialustan, joka mahdollistaa sähköisen viestinnän työnhakijan ja rekrytoijan välille ja jopa asiakasyritys voi olla suoraan yhteydessä profiilipankin ehdottamiin sopiviin hakijoihin. Tämä oli suunnittelussa mukana jo varhaisessa vaiheessa, sillä muutos työnhakijoiden käytöksessä on ollut jo tovin näkyvillä.

Sovellus toimii siten, että hakijan täytettyä osaamiseensa perustuvan työnhakuprofiilin, avautuu rekrytoijalle sovelluksen sisäinen viestintäkanava suoraan hakijalle. Tätä kanavaa käyttämällä hakija on heti selvillä, kuka häntä lähestyy ja mitä työtehtävää koskien. Jos tilanne on muuttunut, eikä kyseinen työ enää kiinnosta tai ole tarpeen, on tarjouksesta helppo kieltäytyä kasvojaan menettämättä molempien aikaa säästäen.

Rekrytoijan työ on helpottunut muutenkin verrattuna perinteisiin ATS-/rekrytointijärjestelmiin. Sovelluksen ansiosta kiinnostavan työn ja hakijan kohtaaminen etsintävaiheessa toteutuu useammin. Tällöin voidaan kätevästi sopia puhelu tai nykyään yhä useammin videopuhelu, jossa keskustellaan ennen varsinaista haastattelua työn ja hakijan sopivuudesta. Nykyaikaiset menetelmät tehostavat toimintaa, parantavat työnantajamielikuvaa ja lisäävät avoimuutta.